søndag den 17. juni 2012

Ten to(o) ...


ugly!

Det er efterhånden længe siden, jeg har haft et 'Ten to ...'-indlæg her på bloggen (okay, okay - det er længe siden, jeg har haft indlæg på bloggen *punktum*).

Så nu får I et 'Ten to(o) ugly animals' ... samt deres look alikes.

For ikke helt at ødelægge stemningen, starter vi bagfra, mend nr. ti.

10) Aye aye'en:

 
Når den - ellers temmelig grimme - halvabe kun lander på tiendepladsen på min liste, er det fordi, jeg synes, det primært er ungerne, der er så ass-ugly, at man får mareridt i fjorten dage efter at have set sådan et fjæs. De voksne kan, efter min mening, have charme og ... ja endog lidt ynde! (Fiiine lange, buskede haler). Dog giver dens giga dræberøjne, spooky kløer (som bruges til at banke efter hule steder på træerne -> larver og insekter -> mad!) og gremlin-agtige ører den en - efter min mening - berettiget plads her på listen.

Dens look alike: 
 

 Gollum ... i al sin klamhed.

9) Den stjernenæsede muldvarp:


Nej, det er ikke et eller andet tentakel-insekt, der har angrebet denne stakkels muldvarp. Og den har heller ikke været offer for prøvesprængninger af muldvarpehuller. Det ER dens næse. Og den alene er med til at skaffe dette arme dyr en niendeplads på min skala. For ser man bort fra denne aberøvslignende næse, er det jo trods alt bare en muldvarp ... jeg ville dog aldrig drømme om at lægge en lort på dens hoved - tænk, hvis den fandt ud af, det var mig, der var synderen!

Dens look alike: 
 

 Tja, faktisk har jeg simpelthen ikke været i stand til at finde noget andet væsen, der kunne minde om dette mærkværdige dyr ... det skulle da lige være en almindelig muldvarp med eksplosivt nyseanfald!

8) Tube nosed fruit bat:


 Jeg har simpelthen ikke været i stand til at finde et dansk navn på denne skabning, der mest af alt ligner noget fra det ydre rum ... måske man simpelthen nægter at anerkende, at noget SÅ grimt kan eksistere? Med sine udstående alien-agtige øjne, spidse ører, snotskorpe-næse og klamme vinger, er den i stand til at hive en ottendeplads hjem.

Dens look alike(s): 


Tja, horrorverdenens væsner står nærmest i kø for at dokumentere slægtskab med denne vingeudstyrede rotte. Dog kan Yoda eller  en en gremlin, der har været gennem kødhakkemaskinen, meget vel dele gener med denne flagermus.

7) Havtasken:


Hvis du nogensinde er blevet kaldt en havtaske, ved du nu - hvis du skulle have været i tvivl - at det ikke har været ment som en kompliment. Og ikke nok med at dette grimme væsen, som med rette betegnes som en af verdens grimmeste fisk, rent faktisk hører til i vores have (og ikke som en eller andet muteret bakterie i vores kloaksystemer), så spises den tilmed! Så hvis du nogensinde har overvejet at blive vegetar, kan dette muligvis være motivationen.

Dens look alike:


Fragglernes alvidende: Madam Skrald!

6) Kappebavianen:


Det kan godt være, dyrehandler Clausen fra "Huset på Christianshavn" kalder dette for 'et stort, prægtigt dyr' og at det ofte optræder i gammel egyptisk kunst (ja, sgu!), men dette er - efter min mening - et fjæs kun en mor kan elske! (... Og selv da? Mnja, not so much!). Rød i hoved, rød i røv - dette dyr er øv og bøv - og hiver derfor en sjetteplads hjem.

Look alike:


Ja, hvis du ikke allerede selv havde gættet det: Hardy Rafn som matematiklærer i "Det forsømte forår" ... der var en grund til, han blev kaldt aben!

5) Næseaben:


Vi bliver for en stund hos aberne, for her har vi fundet fjæset, som ikke engang en mor kan elske! Som om det ikke er nok med, den må slæbe rundt på en pik i fjæset - og at den har det med at se yderst uintelligent ud på samtlige billeder, man må falde over, har den samtidig en uheldig anatomi der gør, at den grundet sit specielle fordøjelsessystem har en yderst oppustet mave og (som om der ikke var rigeligt!), derfor fiser helt ustyrligt, for nu at sige det på godt dansk! At denne abeart er stærkt udryddelsestruet er måske ikke så uheldigt endda.

Dens look alike.


Manden, der blev kendt for at pisse på et flygulv, Gérard Depardieu.

4) Psychrolutes marcidus ... eller bare - Blopfisken:


Denne udsædvanligt grimme fisk har én helt utrolig god egenskab, der næsten opvejer, hvor grim den er: Den er sjældent set af mennesker, da den er så venlig at opholde sig et sted, det ikke er så let tilgængeligt for den menneskelige race! Det alene giver den en lidt bedre placering på listen! 

Dens look alike(s):


Ja ... jeg kunne jo have valgt at lægge et billede af en slimprop ind. Eller en stor harker. Eller et opløst lig, der havde ligget i havet et årti eller to. Men jeg skal skåne jer!


3) Marabustorken:


Her er ord næsten overflødige ... Det er ikke en amerikansk kalkun, der har fået for mange timer i ovnen. Og det er heller ikke min døde tipoldefar, der er stået op af graven efter hundrede års hvile. Det er verdens grimmeste fugl med et par yderst velvoksede hængenosser på halsen.


Dens look alike:


Ja, marabustorken har desværre ikke så meget med chokoladen at gøre. Men jeg kan jo ikke så godt begynde at lægge billeder af ældre mænds kønsdele ind, så ja ... I mangel af den sande look alike får I en lidt mere delikat (men ikke desto mindre lige så trist!) udgave.


2) Nøgenrotten (bedre kendt som naked mole rat):


Vi er nu nået til, hvem der har den tvivlsomme ære af at være indehaver af andenpladsen i denne konkurrence, nemlig nøgenrotten. Og den klæder jo egentlig tredjepladsen så godt, for ligesom storken har visse ligheder med det mandlige reproduktionsorgan, kunne denne rotte let forveksles med en pik med tænder. Og selvom min personlige teori hælder til, at der må være tale om en krydsning mellem netop en pik og en bæver, har jeg endnu ikke kunnet finde endelige beviser for denne tese.


Dens look alike(s):


Ja, tænk over det næste gang du får en vietnamesisk forårsrulle på tallerkenen! 


Og nu mine damer og herrer ... trommehvirvel, tak ... førstepladsen:

1) Slimålen!

  
Ikke nok med at slimålen nok er det grimmeste væsen på denne jord, så er den også et af de klammeste og dummeste. Dette - samt det lidet flatterende navn - får den til at havne på en sikker førsteplads! Jeg er sikker på at den - hvis den ikke er for dum til at forstå sejren - vil fejrer titlen med et dejligt måltid bestående af ... rådden fisk!

Dens look alike:

 
En omgang rå (eller måske rådden?) medister ... Værsgo' at spis!

2 kommentarer:

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...