onsdag den 4. juli 2012

Tvillinger

Alle har en dobbeltgænger, siges det. Og i dag har jeg mødt Zappens! 

Er det lige vildt eller hvad?
 Sipzap - her til højre - er ellers maine coon. Og Bianca, til venstre, norsk skovkat. Men er det ikke vildt?! Zappen har så specielle farver, så jeg har aldrig set én, der bare tilnærmelsesvis lignede hende. På dette her billede kigger Zappie ned, så det er svært at se, men hun har de samme sortindrammede 'eyelinerøjne' som Bianca.


Som tidligere nævnt er jeg på Facebook med i gruppen 'Aktive Dyrevenner', hvor familier, der af den ene eller anden grund må af med deres husdyr, kan søge nye hjem. En del af dyrene bortadopteres pga. allergi og har en alder, hvor de er for gamle til, at de forskellige internater ikke vil tage dem og eneste andet alternativ er aflivning. 

Bianca er 11 år og søger nyt hjem, da hun altid har været udekat, men ikke længere kan komme ud ad vinduet derhjemme. Nu søger hun hjem med adgang til kattelem eller dør, man kan vandre ud af.

Alle vores katte har altid været udekatte. Mange ejere af racekatte vælger ellers, at deres katte skal være indekatte - nogle avlere sælger ligefrem ikke til folk, der ikke vil skrive under på, at deres katte skal holdes inde.

Jeg kan ikke forestille mig vores Sipzap uden adgang til det frie liv. Nu har vi selvfølgelig også altid boet sådan, at det var forbundet med relativt få risici at lukke vores katte ud. Og Sipzap er særlig glad for det frie liv. Er hun af en eller flere grunde tvunget til at være inde nogle dage, bliver hun rastløs, laver ulykker, skraber på kattelemmen og hyler.

Vores myrledyr, Supaya, er (endnu) indekat, da hun er døv. Vi har haft mange diskussioner om, hvorvidt vi skulle lade hende komme ud på egen pote. Vores katte har som regel altid fulgtes ad, når de forlader hjemmet, så Zappen ville højst sandsynligt fungere som hendes 'hørelse'. Men da både internatet, hvor vi købte Supaya, og dyrlægen mener vi skal være påpasselige, har hun endnu kun være ude i snor(e). Vi spænder tre hundesnore på hende, så hun har ti meters længde (og ja, vi holder øje med og går med hende, så hun ikke klatre op i et træ og hænger sig), men hun er meget glad for at klatre og jage, så jeg forestiller mig, at hun en dag nok slipper for snoren. Nu bor vi på en blind vej (aller nederst), og vores naboer er indformeret om at 'lille hvide' altså er døv. Min skræk er, at hun pga. sin manglende hørelse intet frygter - hun kunne sagtens lægge sig til at sove under en bil. Nu får vi se ...

Dette indlæg skal såmænd heller ikke forstås sådan at jeg foragter folk, der holder deres katte inde. Mine forældre havde en kat, der det meste af sit liv havde adgang til kattelem, men hun kom - efter eget valg - aldrig ud. Katte er som mennesker - forskellige.

Skulle du nu sidde derude og have forelsket dig i en Sipzapklon, kan du finde hende her: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=336517373091161&set=a.282566888486210.66985.221329164609983&type=3&theater

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...