lørdag den 7. juli 2012

Fondant ... hvad er det?

Det er sommer og studenterne springer ud her og der og alle vegne. Hvert år føler jeg et lille stik i hjertet, når det sker. For jeg blev aldrig student. Jeg fik aldrig min hue. Jeg så bare min klasse drage videre ud i verden, mens jeg lå hjemme på sofaen som medicinsk eksperiment og hverken kunne få svar på, hvad jeg fejlede og hvorfor (som note skal indskydes at min morfar i en ung alder fik en neurologisk sygdom og døde efter ca. ti års forløb. Vi fik aldrig svar på, hvad han fejlede - blot at det sandsynligvis var en scleroseform. Så bli'r man sgu bange ... når man selv ligger dér og ikke kan få kroppen til at dú).

Da HG blev student - året før mig, ville jeg prøve hans hue. Alle skreg: "Nej nej, det bringer uheld!!", men jeg lytter ikke til overtro. Så jeg prøvede huen. Det samme gjorde min far i sin tid, og han måtte også droppe ud. Han fik dog sin studentereksamen senere hen via kursus - men huen fik han aldrig.

Sidste år var turen kommet til min yngste bror. Det er sgu underligt. Man har denne lille sukkertang i sit liv; man ser ham blive født (ja, jeg var med!), man hører hans første gråd, ser hans første skridt, er der gennem hele barndommen. Og pludselig en dag står han og siger: "Nu er der kun 14 til jeg bliver student!" og man føler sig i dén grad som et gammel røvhul. Jeg har babysittet ham og hans venner, og pludselig er de allesammen voksne.

Da jeg spurgte, hvad han ønskede sig i studentergave, var han meget beskeden: "En kage". Dengang jeg droppede ud og gik hjemme, mens jeg ventede på en udredning, brugte jeg en del tid på at bage. Så når min lillebror havde venner med hjem og jeg skulle passe dem, bagte jeg altid chokoladekage og lagde harlekinsmønstret glasur på og pyntede med slik. Så jeg tænkte, at hans beskedne ønske næsten var for trist. Indtil det gik op for mig, at han ikke bare mente en kage-kage, men en rigtig kage - en studenterkage!

Så så man lige mig få travlt! I nogle år har jeg leget lidt med fondant. Det startede egentlig for en hel del år siden ... så kom "Cakeboss" på TLC og nu er Danmark blevet en fondantkultur, og man kan pludselig købe fondant i supermarkedet. Men det kunne man altså ikke, da jeg startede op. Så jeg lavede den selv - og det er altså bare sjovere! Og da det også smager ti gange bedre end supermarkedets (hvis jeg nu selv skal sige det), tænkte jeg, at jeg ville dele opskriften med jer.


Det er ret begrænset hvad du skal bruge:

* 15 skumfiduser (for tiden er de på tilbud overalt!).
* 4 spiseskefulde olie
* 8 spiseskefulde vand
* Ca. 1½ pakke flormelis
* Evt. farvestof
* Smagessens efter eget valg (f.eks. mandel- eller vanilleessens).

(Stor portion, kan halveres!).

Klip skumfiduserne i mindre stykker - så går det hurtigere (det kan godt være en lidt lang proces). Hæld dem i en skål med olie og vand, og sæt dem over vandbad. Skumfiduserne skal smelte, men må ikke blive brune. Rør i dem med mellemrum og forsøg at få klumperne ud (der vil altid være lidt, men det forsvinder, når massen piskes). Når massen er færdig tages den af vandbadet. Tilsæt nu farve og essens (det skal ske efter skumfiduserne er smeltede, men før flormelis tilsættes). Tilsæt flormelis lidt efter lidt. Rør sammen med elpisker med dejkroge. Der skal røres til fondanten er sej og krogene giver op. Den skal dog stadig være lidt klæg - især hvis du ikke skal bruge fondanten lige med det samme. Ælt færdig med hænderne, til massen i konsistens minder om modellervoks. 

Fondanten opbevares i en lukket pose - sørg for den slutter tæt, så fondanten ikke tørrer ud. Den kan sagtens holde sig et par måneder sådan.

Fondant-making og det færdige kageresultat. (Obs! Massen på nederste venstre billede er ikke færdig!).
Fondant kan godt være svært at have med at gøre. Når den skal rulles ud, drysser man lidt flormelis på bordet og bruger en kagerulle. Man kan også rulle den ud mellem to stykker film. 

Hvis du vil have et rigtig flot resultat, kan du prøve at lave marmoreret fondant. Da jeg ikke er supergod til at tage billeder af mine kager, har jeg ikke noget billede, men det ER altså vildt flot. Det gøres ved at tage fondant i to forskellige farver - f.eks. lilla og blå, sno dem rundt om hinanden og ælte lidt - men uden at blande dem helt sammen. Hug evt. ungernes modellervoks at øve dig på, så der ikke er kagekrise i 11. time.

 Dette billede er tyvstjålet fra nettet, men viser den fine effekt rigtig godt.

Farve til fondanten kan købes i supermarkedet, så længe det er almindelig farver, som rød, gul, grøn eller blå. Jeg skulle bl.a. bruge mørkerød, sort og guld, og måtte købe dem gennem en specialforretning over nettet. Her kan man også købe forskellige udstikkere, færdige figurer, tusch (som på mit billede) og tusindvis af andre ting. Mine blomsterudstikkere har jeg dog for nyligt set i Netto, til halv pris af, hvad jeg gav for dem! Derudover har jeg raidet min mors skuffer for småkageudstikkere, som vi brugte i min barndom, når vi bagte julekager. Specialfarven har - modsat dem fra supermarkedet, der er flydende - en pastaagtig konsistens. Det letteste er at bruge en tændstik, skrabe lidt op og tilsætte, indtil man får den ønskede farve. Guldfarven, jeg skulle bruge til studenterhuens knapper kom i en 'maling', der skulle pensles på.

Denne kage blev lavet i et øjebliks panik, da jeg var i tvivl om, hvorvidt der var kage nok (derfor den noget ujævne overflade . det skulle gå så stærkt, at kagen ikke blev skåret ordenligt til).
 Hvis du vil opnå den quiltede effekt som på kagen ovenfor, skal du bruge den gule rulle, som ses på billedet - den fås i specialbutikker. Man kan dog også bruge en klejnespore; bare pas på med ikke at trykke for hårdt, da der så går hul i fondaten. På min kage pyntede jeg med sølvsukkerkugler fra Superbrugsen.
På ovenstående billede kan du til venstre se en brun himstregims i hjørnet. Den bruger jeg, når fondanten er lagt på kagen og skal glattes ud. (Den er faktisk til at skrabe wallstickers af med - men fungerer udmærket). Fondanten har meget let ved at krakelere; det skete også for min studenterhue. Man kan udbedre skaden ved at fugte fingeren og gnide lidt - men pas på, man gør hurtigt skaden værre. 

Husk at kagen skal smøres op med en creme ("lim"), før fondanten lægges på! En let hurtig opskrift er denne:

* 60 g. pasteuriserede æg
* 60 g. flormelis
* 100 g. blødt smør
* 100 g. smeltet chokolade

Alt blandes sammen - sådan.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...