tirsdag den 6. december 2011

The stuff that dreams are made of. Del 2 - Bolig-beauties.


Det er de mærkeligste ting, der gør et hjem til et hjem. Forleden så jeg, for første gang i lang tid, et afsnit af "Ally". Hun køber sit hus ... huset og ingen ser den skønhed, hun ser. De ser det der er, i stedet for det, det kan blive. Og Ally siger noget i retning af: "Det første jeg vil købe mig er en stumtjener ... noget at hænge min jakke på, når jeg kommer ind ad døren. Så ved jeg, jeg er kommet hjem." Ally McBeal ... drømmeren over alle drømmere. Og er det ikke derfor vi elsker hende?

For mit vedkommende er det ikke entréen der gør det ... selvfølgelig kan jeg godt lide, den er smuk. Jeg vil helst have, at alle rummene i mit hjem er smukke (altså min definition af smuk). Og f.eks. bliver jeg altid lidt smådeprimeret, når jeg skal ud på vores badeværelser, for det er de to eneste rum (udover husets gæste-/børneværelse der pt. er losseplads for 'ting, vi ikke aner, hvad vi skal stille op med'), der ikke er blevet gjort noget ved. Og jeg kan godt se for mig, hvad jeg vil have ... men jeg kan ikke se det, før det er der. Jeg ser bare de afskallede vægge og de billige baderumsartikler fra Jysk, som står på ni ud af ti badeværelser ... 

Jeg elsker, når ting i mit hjem er unikke. Fra svunden tid - arv, loppemarkeder, lossepladsen. Ting, ingen andre ville have, men som jeg fik gjort smukke. Rigtig mange af tingene i vores hjem er faktisk arv - fra folk, der ikke længere er, men som vi har elsket og holdt af. Da vi flyttede hjemmefra købte vi to sofaer og et stuebord, en vaskemaskine og en tørretumbler for min børneopsparing. For HGs købte vi en brugt bil. Mine forældre sponsorerede en seng og en reol. I dag er sofaerne slidt op. Dem vi har nu er arv, fra HGs mormor og morfar. Vores stuebord er et loppefund (I loooove it!) og vi var selv ude at hente det hos sælger - en stor tatoveret gut, omkring midten af trediverne. Han var helt sørgmodig over at lade det gå, men konen ville have et nyt. Og det var rørende at se hans følelser for det bord. Vores gamle stuebord skal videre til min bror, som snart flytter hjemmefra - han får også reolen, vi fik, da vi flyttede - den gør sig ligesom bedre i et ungdomshjem. Vi købte ingen gryder, potter, pander, bestik, glas og andet husgeråd, da vi flyttede. Vi arvede en del fra HGs barndomshjem og en del fra min Olde. Og vi har dem endnu. Senere kom mere til, da HGs mormor og morfar døde. Og vi har nu potter og pander og gryder til en hær - mange aldrig pakket ud. Så vi har sorteret og sat en kasse fra til min bror. En del er også gået til min anden bror, der flyttede hjemmefra et par år efter mig.

Mit yndlingsrum har altid været mine soveværelser. Især i vores nuværende hus. Det er blevet alt jeg drømte om - og mere til. Jeg elsker den sarte billedserie, som HGs mor har malet. De var oprindelig til et lotteri i HGs klasse, hvor alle skulle have en gave med. Og HG endte med at vinde dem selv. Og jeg tænker nogle gange: "Svigermor ... sidder du deroppe? Ser du, hvordan jeg elsker din søn? Vidste du, jeg aldrig ville komme til at møde dig og sørgede for at gemme disse billeder, så jeg - og vores børn - kunne få dem?". Jeg elsker vores sengeborde og bænken, der stod her, da vi købte huset (dødsbo). De skulle have været til skrald, men jeg malede dem og dekorerede dem med wallstickers og de er så smukke! Supaya ligger hver dag på bænken og tager en lur. Det er også i soveværelset, jeg har mine fine, antikke bog ... den er så bare slet ikke en bog, men en lille kiste, hvor jeg bl.a. opbevarer mine neglelak. Det er her, jeg har mine blikelefanter, mine træfigurer, sølvlysestagerne fra HGs bedsteforældre (jeg fandt dem sidste år i en bunke julepynt, vi havde arvet og var ved at græde af lykke - for de er så smukke og jeg følte, jeg havde fået en julegave fra den anden verden. Det er også i soveværelset, at jeg har mange andre små, personlige ting, der betyder meget for mig.

Det er egentlig sjovt ... for de fleste af mine favoritting er i stuen. Men alligevel er det soveværelset, der betyder mest. Måske pga. farverne, gardinerne og tingene. Alting harmonerer. Måske bare fordi, det er her drømmene bliver til ...

Nedenunder har jeg samlet nogle smukke ting, der leder (mine) tankerne hen på drømme og eventyr.


1) Alfeknage fra http://www.superlove.dk i sølv eller guld. 100,-

2) Opbevaringsbog fra http://www.vintage-kompagniet.dk/129,-


3) Krone til fyrfadslys fra http://www.vintage-kompagniet.dk/99,-

4) Lisbeth Dahl Påfuglesmykkeskrin http://www.aura4laura.dk/99,95


6) Bloklys med tekst fra H.C. Andersens "Den lille pige med svovlstikkerne" - fantastisk smukt! Fås som restlager i udvalgte Nettobutikker. Pris varierende fra butik til butik. Men ca. 30-50,-

7) En dansk klassiker! George Jensen lysholdere. Ca. 149,-/stk. Fås i flere butikker, på loppemarkeder eller her: http://www.georgjensen.com/dk Der er en grund til, at de gamle damer (og vi andre) samler på disse. Rigtig smukke i større samling - både på juletræet, i dekorationer, på troldpil eller lign.

8) En rigtig girly-girl klassiker. Pudebetræk med sko. pt. på udsalg for 34,95(!) hos: http://www.hm.com/

9) Hvem elsker ikke Mickey Mouse? Få ham evt. sammen med Minnie. Pudebetræk, 39,95 på udsalg hos http://www.hm.com/

10) Romantiske servietringe. Alle tiders i denne julehjerternes tid. 39,95 hos http://www.hm.com/

11) Hvem ville ikke ønske at have denne læderindbundne samling med guldtryk af "1001 nats eventyr" stående i reolen? Find den på loppemarkeder, antikvariater, dba eller lign. Mange kan desværre ikke længere se det attraktive i at have denne samling stående. 

12) Håndspejl fra http://www.asos.com 150,-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...