mandag den 27. maj 2013

'Bedstemor boller'

Har I set den overskrift før? Evt. foran bageren ... og efterfølgende været ved at dø af grin over at der foregår seniorsex i bagerbutikken?

Anyway, her på en kedelig mandag, hvor jeg sidder i Fåborg og går ud fra, vejret er fan-fucking-tastisk og alting skønt, tænkte jeg, I skulle have noget at varme jer på ... sådan in case det i virkeligheden er lortevejr og alting er mandagstrist. Så nu får I en opskrift på bedstemorboller (i ét ord!), der er awesome. Opskriften er fra "Lauras gæstebud", der indeholder en række Matadoropskrifter. Resultatet er de lækreste theboller, der er fugtige (uden at være klæge), luftige og - ja, bare perfekte! :)


Ingredienser:

* 500 g. mel
* 50 g. sukker
* 50 g. smør
* 50 g. gær
* 2 æg
* 1,5 dl. vand
* Lidt salt
* 1 tskfuld kardemomme
* Evt. 1 dl. rosiner

[Min kommentar: Personligt elsker jeg rosiner, men mange er strengt imod rosiner i bagværk - er du i den kategori, kan du uden problemer udelade rosinerne; der skal ikke ændres i resten af opskriften af den grund].

Strygelse:

* 1 æggeblomme
* 0,5 æggehvide
* 1 spiseskefuld mælk

[Min kommentar: Personligt bruger jeg kun lidt mælk. Til gengæld drysser jeg lidt perlesukker og evt. lidt hasselnødderflager oven på].

Opskrift:

Rør sukker, salt og gær sammen. Lad det stå nogle minutter - rør evt. lidt rundt med en ske - det vil få gæret til at smelte. Rør de øvrige ingredienser i og ælt dejen godt sammen [personligt bruger jeg elpisker med dejkroge]. Stil til hævning i ca. 20 min.

Efter hævning slås dejen ned. Form til boller og sæt dem på en bageplade med papir. Lad hæve i 45 min.

Pensl strygelsen på bollerne og bag i ovnen ved 225 grader i ca. 10 minutter.

That's it: Enjoy! :)

Hvis nogen skulle være interesseret ser bogen forresten således ud:


Den fås i diverse bogforretninger, på nettet eller biblioteket.


3 kommentarer:

  1. Ej, hvor ser de bare lækre ud! :o)

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine, helt som de skal være.

    - Anne

    SvarSlet
  3. Hahah åha ja Bedstemor boller :D

    Min veninde sagde det her den anden dag:
    "Ej jeg skal ikke ind til bageren, i vinduet ligger der snegle og boller!"

    Jeg fattede det slet ikke først, men det er jo meget sjovt. :D


    resofikka.blogspot.dk

    SvarSlet

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...