tirsdag den 5. november 2013

Fedtfattig fastfood


Jeg gør virkelig en dyd ud af at få spist sundt sundere for tiden (for tiden?! ALTID! Evig kur). SKAL bare af med de sidste seks en milliard kilo, der er kommet på de sidste par år. Eller som minimum holde vægten!

Jeg bliver bedre til det. Det dér med at spise regelmæssige måltider. Om jeg nogensinde får et normalt forhold til mad efter mange år med anoreksi/bulimi, ved jeg ikke. Selvom jeg har været rask næsten ti år, får jeg stadig små udbrud, hvor jeg enten sulter mig eller overspiser (jeg kaster aldrig op!). Det er ikke sygeligt og det styrer mig ikke, men hvor er det provokerende, at jeg ikke kan få et fornuftigt forhold til dét der med ting, der skal proppes i munden ... og det lød så slet ikke forkert. ;)

Når energien er lav har jeg meget svært ved at få taget mig sammen til at lave fornuftig mad. Og når først der er noget, jeg er hooked på, har jeg svært ved ikke at spise det hver dag i flere måneder. For tiden er min obsession hjemmelavet pizza - selvfølgelig med hjemmelavet bund. Den er supernem og hurtig og da nogle stykker har givet udtryk for, de gerne ser flere opskrifter på bloggen, får I den her.


Start med at tænde ovnen på 200 grader. Gå derefter i gang med bunden.

* Hæld 2 dl. lunkent vand i en skål.
* Smuldr 25 g. gær i og rør, til det opløses.
* Tilsæt 1 skefuld olivenolie
* 1 tskfuld salt
* Lidt sukker
* 4 dl. rugmel
* 2 dl hvedemel

Man kan ændre på melforholdet, hvis man vil have dejen grovere eller finere.

Rør med dejkroge til dejen føles færdig. Jo længere den får lov at hæve, des bedre.

Mens dejen hæver snitter du:

* 1 peberfrugt (jeg foretrækker grøn)
* 1 håndfuld champignen (er jeg rigtig doven nupper jeg Nettos skiveskårne)
* 1 rødløg

Rul dejen ud og pres kanten op. Smid et glas Dolmio på som sauce (yes, så doven er jeg!). Smid champignon, peberfrugt og rødløg på. Derudover bruger jeg ½ dåse majs, en lille håndfuld saltede peanuts eller cashews og 1/3 bæger fedtfattig fetaost som smuldres udover pizzaen. Drys med lidt paprika og smid i ovnen 15-20 min. eller til pizzaen ser færdig ud.

Nem og hurtig mad til 2-3 dage (med mindre man deler ;)).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...