søndag den 8. december 2013

En lille ny

Så er vi blevet plejefamilie igen ... Men ikke til frk. hvemsomhelst. Næ, for gæt hvad?! Zazens mor ligger pt. under sengen og sover. Hun har været hjemløs, siden vi fik Zazen i starten af juni.

For dem, der ikke har fulgt med, havde hun ikke mælk (da hun var så udtæret) og slog ham, når han forsøgte at die. Vores genbos far havde hende tilløbende med Zazen som eneste killing, observerede dem og gav moderen mad, men Zazen kunne han jo ikke rigtig hælde noget i, da han kun var tre uger. Da internat ikke ville tage ham og DB anbefalede aflivning, tog vi ham ind til opflaskning. Det skal her lige tilføjes, det er ulovligt at opflaske killinger samt eje katte under 12 uger, hvis moderen ikke er med eller man ikke er autoriseret plejefamilie. Vi spurgte faktisk Hittekilling, om vi kunne komme i betragtning som plejefamilie, men de mente ikke, der var behov for det på Bornholm!

Men nu er der gået et halvt år, Zazen er en fed, lille Buddha og der er sket meget. For nogen tid siden - i forbindelse med at Samsara forsvandt - blev vi spurgt, om vi ville have en maine coon blanding. Familien havde kun haft hende nogle uger, men kunne - efter deres udsagn - ikke beholde hende pga. flytning. Vi var dog ikke interesserede i flere katte, med mindre det er som plejefamilie og katte, der ellers står til aflivning/udeliv m.m. Vores genbo sagde så, halvt i spøg, vi kunne få Zazens mor. Jeg anede ikke, hun eksisterede endnu og var i live! Men hun er altså blevet fodret hos faderen siden. Nu er hun dog blevet syg, bl.a. med en meget slemt øjeninfektion, og hun skraber på døren for at komme ind. Mit hjerte var knust ved tanken om, hun har været ude, mens Bodil rasede! :(


Men ja, nu er hun her. Hun er meget kælen og umiddelbart fin (vildt flot pels!), men hun er træt og bange. Har ligget under sengen og sovet siden hun kom i formiddags. Vi har ikke taget billeder, da hun skal have fred. Hun er isoleret i soveværelset, da vi ikke ved, om hun fejler andet og mere end øjenbetændelsen (som også kan smitte). Selvom øjet er rigtig grumt ramt, har jeg fået lov at rense og dryppe det. Vi ved ikke endnu, hvad der skal ske ... Vi ved ikke, hvordan de andre reagerer og vi håber stadig inderligt, at Samsara kommer hjem, Mit hjerte er hver dag en knude, fordi jeg spekulerer på, hvad der er sket, om hun er i live og hvor hun er. Min første tanke, hver morgen er på hende, ligesom det er den sidste, før jeg falder i søvn.

Indtil videre har vi kaldt Zazze-moderen Sekhmet efter den egyptiske gudinde (som blev fremstillet som en kvinde med løvehovedet). Hun var krigsgudinde, som ledsagede kongen i krig og blev ofte betragtet som hans mor (her er Zazen kongen og hun er jo hans mor ;)). Desuden var hun gudinde for sygdom og helbredelse og det sidste kunne vi jo godt bruge lidt af herhjemme. ;)

Da jeg ikke kan vise jer et billede af hende, får I et af Zazen i stedet - fra d. 5. juni, hvor vi fik ham. Det er hans første flaske og det tog tre timer, før det lykkedes ham at lære det. Moderen er helt hvid, men med sort/grå hale, en plet på skulderen og pletter på ørerne. For øvrigt kom vi til at tænke på, vi skulle have haft kaldt Zazen Rorschach pga. hans 'ink spot' på næsen. ;) Zazen må dog have sit temperament fra sin far! ;) Jeg kender ingen hidsigprop som han, men mor Sekhmet er blid som et lam.


Jeg ville ønske, jeg havde kendt til Sekhmet før og haft mulighed for at hjælpe hende! Men jeg er glad for, hun har fået mad og kærlighed. Genbos far kunne ikke nænne, hvis hun skulle på internat (som heller ikke tager ind før efter nytår), men synes, det var synd, hun skulle leve ude her i vinter, især med dét øje. Jeg håber, det lykkes os at få hende rask og at hun får det godt i sit nye hjem - uanset om det bliver her eller hos en anden familie.

I må gerne sende hende varme og helende tanker. Og jer, der beder - tag hende med i jeres bønner. Hun er en god pige, der fortjener alt godt.






2 kommentarer:

  1. I er nogle fantastiske mennesker, at i har sådan et stort hjerte, at i tager jer tid til at passe og pleje svage, syge eller efterladte katte. Tanken om at hun skulle være ude i sådan en vinterkulde, giver mig en klump i hjertet, men at i har tager hende til jer, gør mig glad! Det er så synd med efterladte katte, og det er dejligt at se hvor glade jeres dyr er, og især lille Zazen! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kamilla. :) Ja, det er ikke rart at tænke på de katte, der stadig er derude. På havnen hvor vi fandt Cleo, lever der nogle vildkatte. Desværre vil de aldrig kunne gøres tamme og der er mennesker, der ligger mad ud til dem, men alligevel tænker man på dem i denne kulde. Jeg har overvejet, om jeg skulle kontakte DB eller Kattens Værn, for som minumum burde de jo neutraliseres, så der ikke kommer flere til, der skal lide samme skæbne. Lige nu har vi dog hænderne fulde med vores egne og jeg har på fornemmelsen, at hverken DB eller KV ville gøre noget alligevel ... desværre.

      Slet

Tak for din kommentar. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...